Gatunki gier
Aktualny czas: 20-06-25, 18:44 Witaj! Przejdź do zakładki Logowanie lub Rejestracja


Wątek zamknięty 
[Dowolny] Gatunki gier
takikaki012 Offline
*


Liczba postów: 207
Dołączył: 16-06-14

Pomógł: 12



Post: #1
Gatunki gier

Korzystam z makera już z ok. rok/półtora roku i często słyszę różne nazwy gatunkó∑ gier, nigdy mnie to nie ciekawiło, ale postanowiłem w końcu się dowiedzieć:

Co znaczy: jrpg, mmorpg, itd... jak odróżnić grę jrpg od mmorpg. I te inne gatunki? O co z tym chodzi?

Dawniej KacpiPL ;)
===========================
[Obrazek: IWRYpyK.jpg]
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-11-14 15:32 przez takikaki012.)
13-11-14 15:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
Venesard Offline
*


Liczba postów: 226
Dołączył: 07-11-14

Pomógł: 36



Post: #2
RE: Gatunki gier

MMORPG - massively multiplayer online role-playing game, gra rpg w którą możemy pograć ze znajomymi za pomocą internetu,
JRPG - rpg w klimatach japońskich,

Co tam jeszcze potrzebujesz? :P

Sam nie wiem czy coś tworzę.
13-11-14 15:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a): takikaki012
Dragon Kamillo Offline
*


Liczba postów: 330
Dołączył: 28-04-13

Pomógł: 24



Post: #3
RE: Gatunki gier

cRPG - rpg na styl zachodni, skupia się bardziej na otwartości świata, ilości questów pobocznych, nieliniowości. Fabuła jest zazwyczaj prosta jak budowa cepa i stanowi tylko jakieś tam tło.
jRPG - rpg na styl wschodni (japoński) - skupia się bardziej na fabule (często liniowej), różnych charakterach bohaterów i ich zmianach. Świat jest często zamknięty, lub półotwarty.

MMORPG - RPG przez neta, nie posiada fabuły, cała reszta patrz cRPG.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-11-14 19:35 przez Dragon Kamillo.)
13-11-14 19:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
X-Tech Offline


Liczba postów: 876
Dołączył: 03-05-13

Pomógł: 23



Post: #4
RE: Gatunki gier

(13-11-14 19:34)Dragon Kamillo napisał(a):  cRPG - rpg na styl zachodni, skupia się bardziej na otwartości świata, ilości questów pobocznych, nieliniowości. Fabuła jest zazwyczaj prosta jak budowa cepa i stanowi tylko jakieś tam tło.
jRPG - rpg na styl wschodni (japoński) - skupia się bardziej na fabule (często liniowej), różnych charakterach bohaterów i ich zmianach. Świat jest często zamknięty, lub półotwarty.

MMORPG - RPG przez neta, nie posiada fabuły, cała reszta patrz cRPG.

Jrpg - gra która skupia się na przedstawieniu postaci od strony ich osobowości za pomoca dialogów, gry te stawiają na fabułę i częste zwroty akcji i przede wszystkim fantazję, a często też gry te stawiają na grywalne i nieprzewidywalne elementy jak zagadki/minigry czy jakieś fajne nakładki do systemu gry, które pozwalają na liczne elementy, którymi można rozszerzyć np: walki. BYWA, że w jrpg jest kilka systemów np: w final fantasy 8 oprócz walk standardowych jest jeszcze system gry w karty, w którym to postaci są rozrzucone po całym świecie i mogą grać o potężniejsze karty itd. W Suikoden np: jest oprócz podstawowego systemu system walk , w którym biorą udział ogromne armie - głównie to gry nieprzewidywalne w niektórych wypadkach nie stroniące od luźnych dialogów i humoru wszystko opiera się na fabule to co się w nich dzieje dlatego przeważnie nie da się określić do jakich lokacji trafimy ani na jakie postaci trafimy, a jeśli trafimy no właśnie to z nami często podróżują i bywa, że ich liczba o różnej osobowości sięga kilkunastu w niektórych grach - bardzo przygodowe- walka - często rozbudowana i opierająca się na nie raz ciekawym systemie, który sprawia, że chcemy trochę dokładniej badać mapy jest tłem które dopełnia całości. Zwykle w JRPG czas idzie do przodu wg. fabuły i np: wskutek fabuły dochodzi do totalnych zmian jak np: niszczenie planet, po których chodziliśmy, miast, wiosek itd. czy po prostu podróże w nieznane. Zdarzają się wyjątki i łamanie pewnych zasad w jrpg, ale nadal stawiają na fabułę/postaci i nieprzewidywalne elementy w lokacjach. Wolę jako podstawę gier elementy z jrpg, a crpg traktować jako dodatek. Dodam, że muzyka w w jrpgach to kolejna rzecz, o której trzeba wspomnieć najczęściej symfoniczna/elektroniczna tworzona przez muzycznych geniuszy podkreśla to co się dzieje aktualnie w fabule ścieżki z wielu gier to arcydzieła muzyki. Poza tym cały ton gier jest totalnie skupiony na fabule danej gry - różnorodność jest ogromna od gier w fantasy średniowiecznych po fantasy w przyszłości teraźniejszości postaci są różnorodne od zwykłych ludzi, przez magów, zwierzaki, dzieciaki, dorosłych ludzi, są postaci poważne, zabawne, są postaci kosmitów itd. To wszystko jest różnorodne bardzo zależy od gier. W jrpgach przeważnie dosłownie chodzimy po mapie świata i możemy często decydować w nowo odkrytej lokacji dokąd pójść np: do miasta po zapasy czy do jakiejś nowej tajemniczej lokacji - czasem pobocznej i niewymaganej dodanej jako quest poboczny. W JRPG nie ma przymusowych questów w służenie fabuła opiera się na problemach postaci, a nie na narzucanych z góry przez kogoś - zadań w większości. To są po prostu przygody.




Najlepszy przykład jrpg na polskiej scenie rm to CZASOPRZESTRZEŃ 3 - mistrzostwo świata.




CRPG - Gry, które skupiają się na statystykach postaci i głównie nieustannej walce. Postaci tu pełnią rolę pachołków do noszenia statów, a zwykle bohater jest jeden. Fabuła prosta jak konstrukcja cepa ma być tylko pretekstem do nieustannych nawalanek i uzupełniania statów. Świat zwykle otwarty milion questów, ale postaci puste i drętwe zwykle dostarczyciele zadań typu - przynieś mi coś lub sprzedawcy dóbr.
W CRPG najczęściej z góry wszystko jest wiadome jedyny cel jaki mamy to plądrować zakątki map i szukać po nich śmieci aby ulepszać postaci i robić zadania typu służenie jakimś pachołkom, które płacą za ich wykonanie. Najczęściej w crpg główna postać to pustak bez przeszłości, któremu tworzymy zestaw statów, które udają postać, ale tutaj nie ma tej osobowości i głębi jaka jest w jrpg. W crpg postać to pachołek bez osobowości zwykle, który jedyne czym się różni od innych to współczynniki, a świat bywa otwarty, ale przez to statyczny, niezmienny i nudny, a fabuła przez to zdaje się stać w miejscu - ja tak to widzę po zagraniu w parę crpgów. Lubię elementy crpgów, ale od strony prowadzenia fabuły / nieprzewidywalności i zmian wszystkiego pod wpływem fabuły dno - jrpgi gniotą te gry jak robaki. Poza tym wolę walki z jrpg często inteligentne i zaskakujące mające wiele związku z mapami natomiast w crpg to zwykle tłuczenie w jeden przycisk i pilnowanie apteczek np: Diablo. W jrpg są taktyczne rozwiązania jak paraliżujące, wyłączające magię środki itd. to ma naprawdę wpływ na walki. Poza tym w jrpg często walczy wiele postaci na raz, którymi kierujemy i każda ma inne specjalności co urozmaica walkę. W CRPG tłuczesz zwykle jednym kolesiem w jeden przycisk i używasz apteczek kiedy się kończy hp. To czego nie lubię także w crpg to muzyka zwykle jest bez wyrazu i brakuje jej finezji i geniuszu muzyki z jrpgów. Ospała, drętwa, mało wyrazista i jest jej zwykle mało w crpg - pogrywa jako tło do lokacji, a nie fabuły - do jakiej fabuły ? Różnorodność postaci jest także kiepska w crpg i zbliżona do 0 to zwykle jedynie zbitek statów, który różni się tylko tymi statystykami i strojem. Postaci różnią się tu głównie jedynie tonem w jaki wypowiadają do ciebie słowa kiedy bierzesz nowy quest, bo poza tym to drętwota - świat stoi w miejscu razem z fabułą...no ogólnie nie cierpię cprg choć sporo ich elementów ma jakiś potencjał. Zamiast w takie tępienie statów w crpg wolę pograć z 15 minut w shmupa 100x krótsze intensywniejsze i 10x większe wrażenia w pigułce, a cel ten sam. Poza tym uwielbiam gry z rpg inspirowane jrpgami i nie tylko. Bywa, że trafią się gry które są inspirowane crpg, ale inteligentnie poprowadzone nie kłócą się z ideą jrpg np: Ahriman Prophecy. To czego nie trawię jeszcze w crpg to fabuła i prowadzenie gry - w crp jesteśmy zwykle psem, który ma robić to co nam ktoś każe i to udaje fabułę natomiast w jrpg to różne kłopoty postaci - nieprzewidywalne określają to co głównie musimy robić wg. fabuły.

Nie mam nic do tego, że ktoś sobie robi gry ala crpg w rpgmaker, ale uważam, że powinien wpasować się w styl grafiki jeśli już robi grę ala crp w rmie, a grafika w jrpg jest barwna i żywa taki powinien być ton muzyki/rozgrywki i postaci.


Przykład crpg na polskiej scenie rm ? Nie znam, ale najbliżej temu Ahriman Prophecy - to ładnie godzi podstawy jrpg z elementami crpg.


MMORPG - zero fabuły. Uzupełnianie statów i porównywanie ich z innymi. 100x bardziej wolę shmupy z automatów itp. np: Gradius - Cel ten sam - punkty, ale rozgrywka w pełni dynamiczna i wystarczy z 10-15 minut dla tego samego efektu na jaki trzeba czekać z 100 godzin w mmorpg. XD
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 13-11-14 20:42 przez X-Tech.)
13-11-14 19:47
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
Mateusz SSJ8 Offline
*


Liczba postów: 511
Dołączył: 10-05-13

Pomógł: 40



Post: #5
RE: Gatunki gier

Więc, KacpiPL, zacznę od tego, że graficznie nie da się odróżnić MMORPG od jRPG, ponieważ obie gry mogą mieć dokładnie tę samą grafikę. Jedyna róźnica polega na tym, że w MMORPG istnieje serwer i na nim gracze wykonują róźne zadania dawane im przez postacie ze świata gry i wykonanie tego zadania przez jednego gracza w żaden sposób nie powoduje, że inny gracz już tego zadania wykonać nie może. Nawet, jeśli to było takie zadanie, że jak raz je wykonasz, to już więcej przystąpić do niego nie możesz. Zaletą jRPG natomiast jest to, że nigdy nie zginiesz w wyniku awarii połaczenia między twoim komputertem i serwerem.

MMORPG to bardzo otwarty gatunek gier, więc może mieć grafikę jRPGa, ale może też mieć grafikę cRPGa.

jRPG to zazwyczaj gry RPG zbardzo liniową fabułą, którą gracz w miarę poruszania się coraz dalej, popycha corazbardziej do przodu. Jeśli już jakaś gra tego typu wyjdzie na komputer, to najprawdopodobniej jest to amatorska produkcja, a nie jakiś komercyjny projekt. W jRPG bardzo popularne są strategie turowe i fazówki. Tego typu systemy walki są używane dość często. Prawie nigdy nie ma w tych grach ABSów. Do tego dość często możemy zapisać grę w dowolnym momencie TYLKO, jeśli znajdujemy się tuż przy punkcie zapisu, choć w niektórych grach możemy chodzić po mapie świata, gdzie możemy zapisać grę również w dowolnym miejscu. Przykładami, które mogę wymienić, są "Sailor Moon: Another Story" i "Chrono Trigger", oraz RPGi z serii "Inuyasha" na PS2 i NDS. Jest też "Nekketsu Tairiku Burning Heroes", ale to oficjalnie NIGDY nie wyszło poza Japonią. We wszystkich grach jRPG zazwyczaj postacie mają z góry ustaloną drogę rozwoju.

cRPG natomiast dość mają bardziej otwarty świat, niż jRPGi. Do tego stopnia, że możemy nawet zapisać grę zawsze i wszędzie, do niekiedy jest źródłem ich wyższości nad jRPG. Często można się tam też spotkać z autozapisem, który zapisuje grę nawet, kiedy jest to niemożliwe. Zazwyczaj w tych grach nie ma strategi turowych ani fazówek. Tu rządzi ABS. Światy, po których sie poruszamy, często są ogromne i pełne przeciwników, którzy mogą nas łatwo pokonać, jeśli nie będziemy wystarczająco szybko ich eliminować. Zazwyczaj raz wyeliminowani przeciwnicy nigdy więcej się nie pojawiają. Przynajmniej tam, gdzie już ich wyeliminowaliśmy. Ewentualnie w tym miejscu mogą pojawić się ich duchy. Gry tego gatunku praktycznie rzadko ukazują się na konsolach. Przykładami są "Divine Divinity", "Two Worlds 1" i "Two Worlds 2", a ciekawostką "Polanie 2". W grach tego typu bardzo często droga rozwoju postaci tkwi w rękach gracza, co często czyni grę bardzo trudną, gdyż punktów na statystyki i umiejętności jest mało, a często wszystko się przyda.

I chyba pisałeś na smartfonie, bo tam najpewniej zdarza się pomylić "W" z "sigma".


@X-Tech
Zasadniczym problemem jRPGów jest to, że praktycznie nie możemy się tam przespać za darmo i często tracimy nie tyle kasy, co w życiu. W wielu grach tego typu za nocleg dla jednej postaci, którą masz w drużynie, musisz zapłacić tyle samo, co za nocleg dla całej pełnej drużyny. Tyle samo może też kosztować przejażdżka autobusem, co niezbyt dobrze świadczy o aspekcie edukacyjnym tego typu gier. Dla porównania powiem tylko, że w serii "Miasteczko Nowoczesne" utrata pieniędzy za nocleg jest tym większa, im większa jest twoja drużyna. A jak znowu się zaczniej ze mnie nabijać, to KAPLOWEY.

Jeśli chodzi o cRPG, to tam nawet za zadanie typu "przynieś mi to", "idź tam", czy "pogadaj z tamtym gościem" też możesz otrzymać doświadczenie, które się bardzo przyda, ponieważ będziesz miał więcej punktów do rozdysponowania. Z odpowiednim ich rozdysponowaniem cRPGi są dziecinnie proste do przejścia. Na przykład w "Two Worlds" słabością smoków magmowych jest nekromancja. Jeśli będziesz spamował czarem "ręce śmierci", to bestia szybko padnie od trucizny, a ty nawet nie zostaniesz przez nią zadrapany.Jedyną wadą jest to, że często statystyk jest mało. Naprzykład w "Two Worlds" musisz inwestować w siłę woli, żeby uzyskać więcej energii magicznej (nie da się bezpośrednio inwestować w energię magiczną).

Przewaga cRPG nad jRPG polega na tym, że możesz w nieskończoność gromadzić miksturki leczące, odtrutki i sprzęt. Przewaga jRPG nad cRPG polega na tym, że możesz mieć w plecaku wszystkie przedmioty pojawiające się w grze.
Jednak w cRPG masz ograniczone miejsce w plecaku, podczas, gdy w jRPG masz limit liczby sztuk danego przedmiotu. W obu wypadkach, jeśli osiągniesz limit wielkości plecaka, nie możesz już nic do niego włożyć.



RPG nie omówiłem, bo do tego zaliczają się i jRPG, i cRPG.

Nienawidzony i nienawidzący. Przez nienawiść tego drugiego obaj będą martwi.
14-11-14 14:27
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
X-Tech Offline


Liczba postów: 876
Dołączył: 03-05-13

Pomógł: 23



Post: #6
RE: Gatunki gier

Co za stek debilizmów. Że niby w CRPG przedmioty są nieskończone a w jrpg są skończone itd. ?

Zgodę się do jednego w mmorpg POJAWIŁY się grafy z rm bo idioci, którzy stworzyli owe gry zaczęli w niektórych wypadkach kraść dosłownie grafiki z rpgmakera.

Rzygam na mmorpg ich autorzy to frajerzy którzy wykorzystują naiwność ludzi.
14-11-14 15:34
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
Venesard Offline
*


Liczba postów: 226
Dołączył: 07-11-14

Pomógł: 36



Post: #7
RE: Gatunki gier

X-Tech, rzygam na twój fanatyzm w stosunku do jrpg, i co teraz?
Każdy ma prawo wyrazić swoje zdanie, a odnoszę wrażenie że uważasz że każda opinia niezgodna z twoją jest gorsza.
Popracuj też trochę nad bogactwem językowym. Zajrzałem na tego twojego bloga, i w każdej zapowiedzi były słowa które powtarzały się co zdanie. Cytat z mojej zapowiedzi:
X-Tech napisał(a):P.S. Boli mnie czasem łeb od pisania komentów o waszych gierkach, bo zapowiedzi potrafią mi sugerować coś innego. Powinniście być wdzięczni że tykam i rozjaśniam. Za mało mi płacicie za to. Żądam podwyżki. XD
Masz chyba trochę zbyt wygórowane mniemanie o sobie jako recenzencie.

Sam nie wiem czy coś tworzę.
14-11-14 16:11
Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
X-Tech Offline


Liczba postów: 876
Dołączył: 03-05-13

Pomógł: 23



Post: #8
RE: Gatunki gier

(14-11-14 16:11)Venesard napisał(a):  X-Tech, rzygam na twój fanatyzm w stosunku do jrpg, i co teraz?
Każdy ma prawo wyrazić swoje zdanie, a odnoszę wrażenie że uważasz że każda opinia niezgodna z twoją jest gorsza.
Popracuj też trochę nad bogactwem językowym. Zajrzałem na tego twojego bloga, i w każdej zapowiedzi były słowa które powtarzały się co zdanie. Cytat z mojej zapowiedzi:
X-Tech napisał(a):P.S. Boli mnie czasem łeb od pisania komentów o waszych gierkach, bo zapowiedzi potrafią mi sugerować coś innego. Powinniście być wdzięczni że tykam i rozjaśniam. Za mało mi płacicie za to. Żądam podwyżki. XD
Masz chyba trochę zbyt wygórowane mniemanie o sobie jako recenzencie.

To nie tak, że jestem fanatykiem jrpg. W jrpg i zdarzają się słabsze gry.
To teraz, że spamujesz nie na temat, żeby wyrażać swój ból d**y po mojej opinii o twojej gierce. Póki co ostatnio rzadziej pokazywały się osoby obeznane w temacie więc to nie tak, że tylko ja zauważyłem że twój projekt to kpina z jrpgów ( w ensie grafiki)


No nie mam. Teksty na blogu są pisane w 15 minut i jak na tyle to jest git. To rzut okiem na gierki, który mniej więcej ma do nich zachęcać i działa - czego więcej oczekiwałeś. Co do mojej znajomości systemów gier itd. to się nie martw rozumiem gry lepiej od 99, 999999% ludzi którzy borykają się po tym świecie. Piszę fakty o waszych gierkach na forum, a to jakiego języka używam może się czepić najwyżej zakompleksiona pani od j. polskiego która w niczym innym nie jest dobra i mało na tym świecie rozumie. Poza tym jak zakompleksionym musisz być człowiekiem żeby w temacie o gatunkach gier pisać o moim blogu i jak ci się podoba itd. To ma nic do rzeczy. Piszę o doświadczeniach na podstawie całej masy gier różnych gatunkowo.


Ogólnie spam nie na temat i ból twoich 4 liter.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-11-14 17:22 przez X-Tech.)
14-11-14 16:56
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
takikaki012 Offline
*


Liczba postów: 207
Dołączył: 16-06-14

Pomógł: 12



Post: #9
RE: Gatunki gier

Ok, dzięki za odpowiedzi już kumam, mozna zamknąć

Dawniej KacpiPL ;)
===========================
[Obrazek: IWRYpyK.jpg]
14-11-14 20:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
Mateusz SSJ8 Offline
*


Liczba postów: 511
Dołączył: 10-05-13

Pomógł: 40



Post: #10
RE: Gatunki gier

Zanim temat zostanie zamknięty.

Ostrzegałem cię, X-Tech.

KAPLOWEY



A ty, KacpiPL, jeśli będzieszmiał jeszcze jakiś problem z gatunkami gier, możesz zawsze poprosić kogoś o otwarcie tematu.

Nienawidzony i nienawidzący. Przez nienawiść tego drugiego obaj będą martwi.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-11-14 10:13 przez Mateusz SSJ8.)
16-11-14 12:43
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika
"Pomógł" przyznał(a):
Wątek zamknięty 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości

Kontakt | Ultima Forum | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS
Powered By MyBB. © 2013 MyBB Group. All Rights Reserved.
Skórka by Ayene.