(13-11-14 19:34)Dragon Kamillo napisał(a): cRPG - rpg na styl zachodni, skupia się bardziej na otwartości świata, ilości questów pobocznych, nieliniowości. Fabuła jest zazwyczaj prosta jak budowa cepa i stanowi tylko jakieś tam tło.
jRPG - rpg na styl wschodni (japoński) - skupia się bardziej na fabule (często liniowej), różnych charakterach bohaterów i ich zmianach. Świat jest często zamknięty, lub półotwarty.
MMORPG - RPG przez neta, nie posiada fabuły, cała reszta patrz cRPG.
Jrpg - gra która skupia się na przedstawieniu postaci od strony ich osobowości za pomoca dialogów, gry te stawiają na fabułę i częste zwroty akcji i przede wszystkim fantazję, a często też gry te stawiają na grywalne i nieprzewidywalne elementy jak zagadki/minigry czy jakieś fajne nakładki do systemu gry, które pozwalają na liczne elementy, którymi można rozszerzyć np: walki. BYWA, że w jrpg jest kilka systemów np: w final fantasy 8 oprócz walk standardowych jest jeszcze system gry w karty, w którym to postaci są rozrzucone po całym świecie i mogą grać o potężniejsze karty itd. W Suikoden np: jest oprócz podstawowego systemu system walk , w którym biorą udział ogromne armie - głównie to gry nieprzewidywalne w niektórych wypadkach nie stroniące od luźnych dialogów i humoru wszystko opiera się na fabule to co się w nich dzieje dlatego przeważnie nie da się określić do jakich lokacji trafimy ani na jakie postaci trafimy, a jeśli trafimy no właśnie to z nami często podróżują i bywa, że ich liczba o różnej osobowości sięga kilkunastu w niektórych grach - bardzo przygodowe- walka - często rozbudowana i opierająca się na nie raz ciekawym systemie, który sprawia, że chcemy trochę dokładniej badać mapy jest tłem które dopełnia całości. Zwykle w JRPG czas idzie do przodu wg. fabuły i np: wskutek fabuły dochodzi do totalnych zmian jak np: niszczenie planet, po których chodziliśmy, miast, wiosek itd. czy po prostu podróże w nieznane. Zdarzają się wyjątki i łamanie pewnych zasad w jrpg, ale nadal stawiają na fabułę/postaci i nieprzewidywalne elementy w lokacjach. Wolę jako podstawę gier elementy z jrpg, a crpg traktować jako dodatek. Dodam, że muzyka w w jrpgach to kolejna rzecz, o której trzeba wspomnieć najczęściej symfoniczna/elektroniczna tworzona przez muzycznych geniuszy podkreśla to co się dzieje aktualnie w fabule ścieżki z wielu gier to arcydzieła muzyki. Poza tym cały ton gier jest totalnie skupiony na fabule danej gry - różnorodność jest ogromna od gier w fantasy średniowiecznych po fantasy w przyszłości teraźniejszości postaci są różnorodne od zwykłych ludzi, przez magów, zwierzaki, dzieciaki, dorosłych ludzi, są postaci poważne, zabawne, są postaci kosmitów itd. To wszystko jest różnorodne bardzo zależy od gier. W jrpgach przeważnie dosłownie chodzimy po mapie świata i możemy często decydować w nowo odkrytej lokacji dokąd pójść np: do miasta po zapasy czy do jakiejś nowej tajemniczej lokacji - czasem pobocznej i niewymaganej dodanej jako quest poboczny. W JRPG nie ma przymusowych questów w służenie fabuła opiera się na problemach postaci, a nie na narzucanych z góry przez kogoś - zadań w większości. To są po prostu przygody.
Najlepszy przykład jrpg na polskiej scenie rm to CZASOPRZESTRZEŃ 3 - mistrzostwo świata.
CRPG - Gry, które skupiają się na statystykach postaci i głównie nieustannej walce. Postaci tu pełnią rolę pachołków do noszenia statów, a zwykle bohater jest jeden. Fabuła prosta jak konstrukcja cepa ma być tylko pretekstem do nieustannych nawalanek i uzupełniania statów. Świat zwykle otwarty milion questów, ale postaci puste i drętwe zwykle dostarczyciele zadań typu - przynieś mi coś lub sprzedawcy dóbr.
W CRPG najczęściej z góry wszystko jest wiadome jedyny cel jaki mamy to plądrować zakątki map i szukać po nich śmieci aby ulepszać postaci i robić zadania typu służenie jakimś pachołkom, które płacą za ich wykonanie. Najczęściej w crpg główna postać to pustak bez przeszłości, któremu tworzymy zestaw statów, które udają postać, ale tutaj nie ma tej osobowości i głębi jaka jest w jrpg. W crpg postać to pachołek bez osobowości zwykle, który jedyne czym się różni od innych to współczynniki, a świat bywa otwarty, ale przez to statyczny, niezmienny i nudny, a fabuła przez to zdaje się stać w miejscu - ja tak to widzę po zagraniu w parę crpgów. Lubię elementy crpgów, ale od strony prowadzenia fabuły / nieprzewidywalności i zmian wszystkiego pod wpływem fabuły dno - jrpgi gniotą te gry jak robaki. Poza tym wolę walki z jrpg często inteligentne i zaskakujące mające wiele związku z mapami natomiast w crpg to zwykle tłuczenie w jeden przycisk i pilnowanie apteczek np: Diablo. W jrpg są taktyczne rozwiązania jak paraliżujące, wyłączające magię środki itd. to ma naprawdę wpływ na walki. Poza tym w jrpg często walczy wiele postaci na raz, którymi kierujemy i każda ma inne specjalności co urozmaica walkę. W CRPG tłuczesz zwykle jednym kolesiem w jeden przycisk i używasz apteczek kiedy się kończy hp. To czego nie lubię także w crpg to muzyka zwykle jest bez wyrazu i brakuje jej finezji i geniuszu muzyki z jrpgów. Ospała, drętwa, mało wyrazista i jest jej zwykle mało w crpg - pogrywa jako tło do lokacji, a nie fabuły - do jakiej fabuły ? Różnorodność postaci jest także kiepska w crpg i zbliżona do 0 to zwykle jedynie zbitek statów, który różni się tylko tymi statystykami i strojem. Postaci różnią się tu głównie jedynie tonem w jaki wypowiadają do ciebie słowa kiedy bierzesz nowy quest, bo poza tym to drętwota - świat stoi w miejscu razem z fabułą...no ogólnie nie cierpię cprg choć sporo ich elementów ma jakiś potencjał. Zamiast w takie tępienie statów w crpg wolę pograć z 15 minut w shmupa 100x krótsze intensywniejsze i 10x większe wrażenia w pigułce, a cel ten sam. Poza tym uwielbiam gry z rpg inspirowane jrpgami i nie tylko. Bywa, że trafią się gry które są inspirowane crpg, ale inteligentnie poprowadzone nie kłócą się z ideą jrpg np: Ahriman Prophecy. To czego nie trawię jeszcze w crpg to fabuła i prowadzenie gry - w crp jesteśmy zwykle psem, który ma robić to co nam ktoś każe i to udaje fabułę natomiast w jrpg to różne kłopoty postaci - nieprzewidywalne określają to co głównie musimy robić wg. fabuły.
Nie mam nic do tego, że ktoś sobie robi gry ala crpg w rpgmaker, ale uważam, że powinien wpasować się w styl grafiki jeśli już robi grę ala crp w rmie, a grafika w jrpg jest barwna i żywa taki powinien być ton muzyki/rozgrywki i postaci.
Przykład crpg na polskiej scenie rm ? Nie znam, ale najbliżej temu Ahriman Prophecy - to ładnie godzi podstawy jrpg z elementami crpg.
MMORPG - zero fabuły. Uzupełnianie statów i porównywanie ich z innymi. 100x bardziej wolę shmupy z automatów itp. np: Gradius - Cel ten sam - punkty, ale rozgrywka w pełni dynamiczna i wystarczy z 10-15 minut dla tego samego efektu na jaki trzeba czekać z 100 godzin w mmorpg. XD