Prostota jest fajna, ale przede wszystkim energiczność: energiczna muzyka i dużo akcji:
1 Dla mnie RPG jest ciekawe kiedy nowe wydarzenia w fabule = nowe miejsca, a nie stanie w miejscu....
2 Od początku powinno być kilka postaci, które między sobą rozmawiają lub wkrótce się pojawią. Postaci dla mnie są najważniejsze w RPG. Bez nich i ich problemów nie ma ciekawej gry rpg. To postaci mnie wkręcają w gry RPG. One muszą jakoś funkcjonować. Najczęściej gry RPG oparte na jednej postaci są puste jak bańki mydlane i nudne. Za to kilka postaci i ich kłopoty dają wybuchowe mieszanki przygód.
3 Druga rzecz to różne podróże. Gra powinna być prowadzona fabułą, która wiąże się z wymaganymi podróżami w nieznane miejsca, które dopiero odkryjemy. Jeśli cała gra skupia się na jednej lokacji, a nie odkrywaniu nowych miejsc z postępem fabuły to jest to dla mnie całkiem nudne.
4 Sama fabuła może być prosta, ale powinna co chwila zaskakiwać - powinny się dziać jakieś niesamowite rzeczy, których się nie spodziewamy co kilka chwil - nawet szalone, ale to zawsze jest naprawdę atrakcyjne w trakcie gry. Nie lubię stania w miejscu. Gra wraz z postępem fabuły powinna prowadzić do nowych miejsc. Fabuła nie musi być skomplikowana.
Czyli najprościej ujmując - gra oparta na kilku postaciach, gra w której fabuła zmienia się wraz z miejscami, do których się udamy, fabuła może być prosta, ale co chwila powinna zaskakiwać, powinna występować mapa, aby czasem dało się na potrzeby fabuły coś zrobić ważnego między jakimiś lokacjami i dało się ujrzeć ich ewentualne zmiany wskutek np: fabuły, albo skorzystać z tych miejsc, aby zrobić np: zakupy. Jeśli wszystko będzie w miarę przemyślane taka gra w efekcie będzie mieć klimat .
Jeśli te podstawy są spełnione, a autor wymyśla różne rzeczy w trakcie tych podróży, aby rozgrywka nie była monotonna i czymś zaskakiwała to jest to dobra gra. Taką grę nie jest zrobić trudno, a jej tworzenie powinno dawać masę radochy i iść błyskawicznie szybko.
P.S. Co do samej fabuły to lubię czystą fantazję - może być na temat przyszłości, przeszłości i czego tylko chcecie - ważne, żeby to była fajna fantazja, a wymyślone w niej rzeczy/postaci/lokacje miały po prostu swój cel w grze. Nie znosze używania w fabułach w kółko tych samych rodzajow istot - ogrów, elfów i innego typu gówna. Autor dobrej gry wymyśla sam swoje RODZAJE stworów, a nie wałkuje w kółko to samo - czyli ogry, elfy, orki, demony itd. Albo fantazja, albo jej brak...
W RPG dla mnie najciekawsze są zawsze gierki dziejące się w fantastycznej przeszłości/przeszłości/przyszłości/nierealności/teraźniejszości. Ważne, żeby były jakieś fajne i proste przemyślane pomysły.
Kiedy ja ostatnio w taką grę grałem na naszych forach ? Nie pamiętam. XD
Wbrew pozorom to co napisałem o swoich wymaganiach do RPG jest naprawdę proste, ale daje ciekawe naprawdę ciekawe gierki...Takie gierki (nawet świetne) da się zrobić w czasie od tygodnia, dwóch - do więcej - zależnie od ciekawości fabuły i ilości pomysłów i ich rodzajów w danych lokacjach, które będą ciekawymi wyzwaniami w trakcie gry.
Przyklady:
Romancing WALKER - fajna gra, w której autor wymyślił, że w trakcie gry możemy zadecydować, o której wybranki serce mamy walczyć. Ciekawe lokacje pełne wyzwań, przygody. Uwielbiam grę i jej klimat:
http://rpgmaker.net/games/5997/
Blurred Line - Super gierka. Moje top 10 gier na rpgmaker, w której fabuła jest przedstawiana niechronologicznie w różnych odstępach czasu. Początkowo zaczyna się od środka wydarzeń. Potem rzuca na początek itd. Uwielbiam tę grę. Ciekawie przerobiony system walki, minigry, fabuła zaskakuje co krok. Arcydzieło.
http://rpgmaker.net/games/92/
Way EP1 - Pierwszy epizod gry Way. Autor wydaje gierkę w krótkich epizodach. Każdy epizod powstał w w krótkim czasie .Całość jest z punktu widzenia głównej postaci, która przeżywa różne przygody. Występują tu walki na miecze na zasadzie papier/kamień/nożyce i różne minigry i wyzwania z kolejnymi epizodami, a także normalne walki. Całość prowadzi fabula.
http://rpgmaker.net/games/507/
Na dokładkę:
Shikima Kingdom od Tag Team - Szalona i pełna zboczonego humoru gierka.
Wino Adventure 2 - Szalona gra alkoholowa z szalonym humorem. Trochę niedopracowana w paru względach, ale same questy są totalnie szalone i jajcarskie.
Ogólnie te wszystkie gierki pasują do mojego opisu. Prowadzi je fabuła i wraz z nią podróżujemy, Muzyka w większości energiczna, a gry urozmaicają różne wyzwania/minigry/zadania/zagadki/pułapki.